חופשות וטיולים

בוקרשט עם הילדים – יומן מסע משפחתי

נכתב על ידי ליבי גולדן

אתחיל את סיפור הטיול שלנו לרומניה עם ההצהרה שהיה לנו טיול מדהים. נסענו אני ובעלי יחד עם שלושת ילדנו (הגדול בן 10 והתאומים בני 4.5) לטיול של שבעה ימים בהם זכינו להכיר את רומניה ולמרות שזכינו לטעום רק “על קצה המזלג” מהמדינה, בהחלט חווינו הרפתקה מהנה ואנחנו חוזרים הביתה עם טעם של עוד.
כשתכננו את הטיול קראנו באינטרנט ובפייסבוק המלצות וביקורות ונחשפנו לסטיגמה לא נכונה על היחס של העם הרומני למטיילים.

לאחר טיולנו ברומניה אני רוצה לציין שכל הרומנים עימם נפגשנו התנהגו אלינו באדיבות באופן מיוחד ולמרות שחלקם לא דיבר מילה באנגלית, ניסו עדיין לעזור לנו. אני יכולה לתת כדוגמא את המקרה בו הייתה תקלה ב– GPS שלנו בזמן נסיעה ולא ידענו איך לנווט בדרכים ונהג מונית מקומי הסביר לנו את הדרך ואף נסע בעצמו ליעד וסימן לנו לעקוב אחריו, מבלי להסכים לקבל תשלום. זאת רק דוגמא אחת…היה מקרה בו הטלפון הנייד שלי נכבה בזמן שהיינו בדרכנו למלון הדירות וקיבלנו סיוע מאנשים זרים ברחוב שהסכימו ברצון לטלפן עבורנו ולעזור לנו לתאם הגעה אל המלון לקבלת מפתחות הדירה.

המפגש שלנו עם העם הרומני היה חיובי מאוד, אנשי הקשר בכל דירה בה ישנו יצאו מגדרם כדי לרצות אותנו. בדירה אחת בה ישנו הייתה חסרה שמיכת פוך. שלחנו אימייל בנושא בבקשה שביום למחרת נקבל שמיכה ומנהלי המקום הגיעו ב 22:00 בלילה עם השמיכה! בדירה אחר בה שהינו פינקו אותנו עם שתיה לילדים וגם בירות ויין עבורנו. למעשה לא נתקלנו באי נעימות והרומנים קיבלו אותנו ביחס חם ואדיבות. הניסיון שלנו לימד אותנו שאם אנחנו מחייכים ואדיבים לעולם , העולם מחזיר לנו באותו מטבע.
ישראלים רבים פוקדים את רומניה מדי שנה ומספקים לרומנים מקור פרנסה חשוב. העסקים המקומיים ברומניה מודעים לכך ומעניקים למטיילים שלהם שירות אדיב ומכובד. הבקשה שלנו היא לכבד אותם ולהתנהג בנימוס, אולי אף להעניק טיפ קטן אם אפשרי – זה לא מאמץ גדול וכולנו אוהבים להרגיש מוערכים.
לפני שאתחיל בפירוט מסלול הטיול שלנו, אני רוצה לענות על מספר שאלות ששאלו אותנו אנשים לפני שיצאנו לטיול ועכשיו יש לנו עבורם מענה.

שאלות ותשובות:
1. האם רומניה יעד מתאים ואטרקטיבי לילדים? – התשובה היא לחלוטין כן!

2. האם כדאי שכור רכב? – בהחלט כן. חוקי הנהיגה זהים לארץ ועם רכב ניתן לראות יותר ועל הדרך ליהנות מהדרכים היפהפיות.

3. האם אפשר להסתדר בלי לדעת לדבר רומנית? התשובה היא כן ואין בעיה.
4. האם ללכת למסעדות עם ילדים? כן. השירות אינו איטי ולא ראינו סיבה להימנע.

5. האם שווה לנסוע לשופינג ברומניה? כן ולא.
*אוכל/מסעדות/אטרקציות/צעצועים אכן זול.
 *ביגוד נעליים ומוצרים אחרים במחירים כמו בארץ.

מידע על טיסות לינה ורכב:
טיסות- טסנו עם ישראייר, הטיסות עמדו בזמנים, הצוות היה אדיב והקברניט בירך את בני ברמקול לכבוד יום הולדתו, מעשה מאוד נחמד ולא מובן מאליו. עם זאת, חייבת לציין שהמטוסים היו צפופים במיוחד, אך הטיסה הייתה קצרה ועברה מהר.
לינה – מלונות דירות שהוזמנו דרך בוקינג, כולם מומלצים ומתאימים למשפחות (אפרט בהמשך). יש לציין שחשוב ליצור קשר עם אנשי הצוות כחצי שעה לפני הגעה על מנת שהמפתח ימתין לכם כשתגיעו למקום.
רכב- הזמנו מראש מהארץ רכב דרך חברת שמה SIXT – אופל זאפירה חדשה. השירות היה נהדר והרכב התאים בדיוק לצרכינו. נכנסנו לרכב 5 אנשים יחד עם 3 מזוודות ועדיין היה מקום.
ציינג’ – ההמלצה שלנו להחליף מראש למטבע מומלץ LEI כי לא משתמשים ביורו כמעט ברומניה. מומלץ להחליף למטבע המקומי בעיר ולא בשדה התעופה כי המחיר בשדה יותר יקר כמובן. עם זאת, אין הבדלים מהותיים בין חנויות הצ’יינג’ בבוקרשט.

מסלול הטיול, 7 ימים, בוקרשט – בראשוב – בוקרשט.

יום 1: נחתנו בשעות הערב בבוקרשט ונסענו משדה התעופה ישירות למלון הדירות Central Parliament Unirii Apartment, שקיבל בעינינו ציון 10.

יום 2: למרות שהזמנו מראש רכב, החלטנו ביום השני להשאירו בחניה לבקשת הילדים, ולעלות על אוטובוס תיירים אדום. מזג האוויר היה מעולה אז עלינו לקומת הגג של האוטובוס ונהנינו מהנסיעה. נסענו עם האוטובוס את כל המסלול המלא המתוכנן והמשכנו חצי סיבוב נוסף עד הגעה לפארק חרסטראו, פארק מקסים בקרבת העיר בו בילינו כמעט יום שלם. טיילנו בפארק, עלינו על מתקני שעשועים ואף נהנינו משייט. לאחר מכן אכלנו צהריים בבית הקפה המפורסם הארד רוק קפה ( ממליצה בחום!) ואני ובעלי התרגשנו כמו ילדים כשראינו את הג’קט המפורסם של מייקל ג’קסון מהקליפ Thriller מוצג לראווה בבית הקפה. בהמשך נסענו למוזיאון אנטיפה (גם כן באמצעות האוטובוס האדום), מוזיאון מרהיב שמציג את מגוון בעלי החיים ועצמאות דינוזאורים, שהקסימו את הילדים. בילינו במוזיאון שעתיים שלמות ובסביבות 18:00 חזרנו למלון עייפים אך מרוצים.

יום 3: התחלנו את היום עם נסיעה לעיירת הנופש סינאיה, עיירה ציורית ששוכנת בדרום הרי הקרפטים מול נוף הררי ירוק. עלינו על רכבל עד לתחנה בגובה 1400 מ’, אך בהחלט ניתן להגיע עד לתחנת קוטה שנמצאת בגובה 2000 מ’. נהנינו מארוחת צהריים במסעדת ציידים אותנטית ששוכנת בקרבת התחנה. האוכל היה טעים ומצוין והמסעדה מגישה יין חם שלא כדאי לפספס. בסיום הארוחה המשכנו לביקור בארמון פלש המרהיב, שנראה כאילו יצא מתוך סיפור אגדה של האחים גרים ומוקף גנים מקסימים. נהנינו מאוד מהביקור בארמון ולאחר הסיור עשינו הפסקת קפה בבית קפה קטן ששוכן מול הארמון. הקופאיות במקום באופן מפתיע דיברו עברית! ולקח לנו דקה להבין זאת, ענינו להן באנגלית בהתחלה עד ש”נפל האסימון”.
בסיום הטיול היומי שלנו חזרנו לבראשוב ללינה במלון הדירות Apartament Dora Braşov, שגם כן דירגנו גבוה וקיבל מאתנו ציון 9.

יום 4: יום נסענו לביקור בשמורת הדובים באזור זרנשטי – במילה אחת היה מהמם!
ממליצים בחום לבקר במקום ולא לפספס. הגענו בשעה 10:00 בבוקר בדיוק בזמן להאכלה של הדובים, מזג האוויר היה מעט גשום אך זה לא עצר אותנו ולא את הדובים כמובן. הצטרפנו לסיור של שעה ורבע שהיה נפלא ונתן לנו המון אינפורמציה על המקום. השמורה מציעה סיור ברכבת למי שמזמין מראש דרך האתר, אך הדעה שלנו שלא היה בכך שום צורך. הסיור בתוך היער מתאים למבוגרים וילדים כאחד והוא היה מקסים כך שהסיור ברכבת ייתכן היה גורע מהחוויה.
אם בכל זאת החלטתם לקחת את הסיור ברכבת דרך האתר, שימו לב שיש מינימום הזמנה של 7 אנשים והסיור ברכבת יצא רק אם ירשמו לסיור 7 אנשים לפחות.

לאחר סיור הביקור בשמורה המשכנו לטירת דרקולה המפורסמת (שנקראת גם טירת ברן). המסע לטירה לא היה פשוט, עמדנו בפקקים בגלל תיקונים בכביש, הילדים היו רעבים אז החלטנו לעצור לארוחה במסעדת LA LUPI בדרך, יחד עם מספר לא מבוטל של תיירים ישראלים. זמן ההמתנה במסעדה היה ארוך אך האוכל היה שווה את ההמתנה – במילה אחת היה טעים! ניצלנו את ההמתנה לצפייה בטלוויזיה במקום והילדים שיחקו דמקה ושש בש. לא היה רגע משעמם ולבסוף הגענו לטירת דרקולה המפורסמת!

מטיילים רבים ברשת נתנו המלצות פושרות לטירה, אך אנחנו התרשמנו לטובה והילדים נהנו מאוד! אפשר לומר שזאת הייתה גולת הכותרת מבחינתם, בנקודה הזאת של הטיול.
הטירה מהווה אטרקציה מרכזית באזור והיינו צריכים מעט סבלנות בתורים בכניסה לטירה, אך מחוץ לטירה יש שווקים של מזכרות ודוכני מזון אז ההמתנה עברה במהירות והיה מאוד כיף.
בסיום הביקור בטירה המופלאה, הגשם התחזק אז המשכנו את הבילוי שלנו בקניון קורסי בעיר בראשוב, הילדים השתוללו במשחקיה ועלו על רכבת השעשוע של הקניון והעברנו את השעות האחרונות של היום בקניון, שם גם אכלנו את ארוחת הערב.

יום 5: הגענו ליום החמישי של טיולנו, ולמרות שהיה יום גשום וקודר, החלטנו להישאר חיוביים וכמו שהפתגם אומר “להכין לימונדה מהלימונים”. לבושים היטב יצאנו אל פויאנה בראשוב ועלינו על הרכבל NEAGRA ששוכן ליד מלון ספורט וכנגד הסיכויים היה פעיל במזג האוויר החורפי. נסענו ברכבל שהביא אותנו לפסגת הר מושלגת, שם שיחקנו עם הילדים בשלג ויצרנו זיכרונות מיוחדים יחד, כחצי שעה כי היה ממש קפוא (מינוס 5 מעלות!). לאחר שירדנו מההר, נסענו אל מרכז הספורט AGREMENT שנמצא ממש צמוד לאתר המושלג, שם בילינו שלוש שעות מהנות במשחקי סנוקר, באולינג, פינג פונג, שחמט ענק, קירות טיפוס ועוד. אין ספק שגילינו שרומניה מציעה המון בילויים מיוחדים למשפחות.
סיימנו את היום במדרחוב של בראשוב, הילדים רצו לאכול במקדונלדס אז זרמנו אתם ולאחר מכן הגשם נחלש אז צעדנו לאורך המדרחוב עד לכנסייה השחורה. לפני שחזרנו למלון למנוחה, עשינו עצירה אחת אחרונה עם הילדים בסופר, שם קנינו מספר דברים לחדר והילדים כמובן העמיסו כמה צעצועים.

יום 6: לאחר ארוחת הבוקר ראינו שמזג האוויר התבהר אז נסענו לדינו פארק – פארק שעשועים עצום ששוכן בתוך יער טבעי עם מסלולי הליכה הפזורים בו פסלים ענקיים של דינוזאורים. חוויה מרשימה והילדים היו מאושרים! לאורך המסלול בפארק יש פינות אינטראקטיביות שמתאימות לגילאים שונים כך שגם הילדים הגדולים נהנים וגם הקטנים. התאומים שלנו בני ה 4.5 התלהבו מאוד מהמתקנים ובמיוחד מאטרקציה של כיסאות זזים ורצו לשוב אליה, אך אנחנו העדפנו להסתפק בפעם האחת (ראו הוזהרתם: מתקן שילדים מאוד אוהבים אך עושה בחילה).

בקומה השנייה בפארק, סמוך לקולנוע של 9 ממדים עומדים מסכי מגע אינטראקטיביים שהקסימו את הילדים והעניקו להורים שעה למנוחה בספות הישיבה שהיו פזורים באזור.
לאחר מכן המשכנו ע הילדים למצודה של ראשנוב, אליה הגענו עם רכבת – טרקטור! הילדים הוקדמו והמצודה נראתה כמו סט של סרט הוליוודי. במקום היה נפח שהדגים כיצד שייפו בימי הביניים חרבות והילדים צפו בו בהשתאות רבע שעה שלמה! המשכנו לסייר במקום ולאחר מכן חזרנו לעיר ברכבת פוניקולר, שם סעדנו ארוחת צהרים במסעדה שגם כן הייתה מוצלחת, האוכל היה טעים והשירות היה מהיר. לאחר מכן חזרנו חזרה אל החניה עם רכבת הטרקטור, שאמנם מוסיפה עוד הוצאה קטנה לתקציב אך היא משתלמת. מי שבכושר מאוד טוב וללא ילדים מוזמן לעלות במדרגות, אך מניסיון שלנו שווה להשקיע את הכמה שקלים, לחסוך בזמן וגם להעניק לילדים עוד חוויה מהנה בטיול.

סיימנו את היום בטיול במדרחוב של בראשוב, שם אני עשיתי גיחה לחנות הקוסמטיקה FLORMEC והתפנקתי עם מספר מוצרי ג’רוויטל שאולי לא יהפכו אותי לדוגמנית על, אבל כן העניקו לי הנאה קטנה של פינוק עצמי…והמוצרים שלהם גם איכותיים ובמחיר לא יקר. הילדים בזמן הזה היו עם בעלי, שיחקו סביב המזרקה והאכיל ואת היונים.

יום 7:
לאחר ארוחת הבוקר יצאנו לסייר בעיר העתיקה בבראשוב ועצרנו לביקור בבית הכנסת היהודי. הביקור במקום היה לי חשוב מכיוון שחלק ממשפחתי הגיעה לארץ מבראשוב, וחלק לא הצליח. ליד בית הכנסת עומדת אנדרטה לזכר השואה והביקור במקום היה מרגש עבורי.
לאחר מכן, המשכנו לטייל בעיר והכנו לרחוב שנחשב להכי צר באירופה (למרות שלדעתי אינו צר במיוחד) ומשם המשכנו לביקור באתר מעניין – מכרות מלח שנמצאים ב Salina Turda, חוויה בלתי נשכחת במכרה מלח שהקסימה מאוד. עם זאת קחו בחשבון, הירידה למכרה אינה נעשית ברכבת אלא בטנזיט וזאת נסיעה קופצנית של רבע שעה אז מומלץ לא לאכול הרבה לפני.

הנסיעה למכרה מרתקת, אולמות שיש מרהיבים מתחת לאדמה ויש במקום גם ג’מבורי לילדים, עובדה שמאוד הפתיעה אותנו והלהיבה את הילדים. אם ביקרתם במכרות בגרמניה או אוסטריה ייתכן ואתם מצפים לחוויה מסוימת – במכרה של סלינה אמנם אין מגלשות עץ ולא מתלבשים כמו כורים, אך עדיין האתר מציע חוויה מרתקת לילדים.

בסיום הביקור במכרה נסענו חזרה לבוקרשט, שם עצרנו לארוחת ערב בקניון המגה מול והצטיידנו בסופר קארפור במצרכים לחדר. בקניון תוכלו למצוא ג’יבמורי ענק שיעסיק ילדים שעות! אם אתם מגיעים עם ילדים ממליצים בחום. הילדים היו כבר עייפים אז לא ויתרנו ומשם חזרנו למלון הדירות Apartament Maria, שם שהינו לילה אחד אבל היינו מרוצים ונתנו למלון ציון 9.

יום 8:
הגענו ליום האחרון בטיול המרתק שלנו ברומניה. טיסתנו חזרה לארץ נקבעה ל 18:30 בערב, אז החלטנו להקדיש את הבוקר לביקור במרחצאות טרמה! אתר מדהים שמתאים לכל המשפחה. במקום תמצאו בריכות חמות, מתחם ספא וג’קוזי לצד פארק עם מגלשות מים לילדים! ביקרנו במתחם גלקסי במקום והילדים נהנו במיוחד, נהנו מהחוויה – המקום היה מושלם! רמת הניקיון גבוהה, מתקנים מהנים, אוכל נהדר בקפיטריה – זה היה סיום מושלם לטיול מהנה. בשעה 15:00 יצאנו מהאתר, תדלקנו בתחנת הדלק שצמודה למתחם והחזרנו את הרכב לחברת ההשכרה. משם המשכנו לשדה התעופה, משם חזרנו לארץ מאושרים מהמסע המרהיב שעשינו עם הילדים ועם המון טעם של עוד. לא הספקנו לבקר בכל האתרים שרצינו ולראות את כל צדדיה של בוקרשט, אבל התחלנו כבר לתכנן את הפעם הבאה שנחזור. הפעם לאזור קונסטנצה, נעמיק בטיול בטרנסילבניה ובהרי הקרפטים הקסומים.

ממליצים בחום – סעו לרומניה ותהנו!